Weekbericht 28 juni 2026

Uitzicht op de Olijfberg vanaf de wijk Gilo
Jeruzalem, 27 juni 2026/5786 week 26
Goedenavond beste familie en vrienden,
En een flink aantal van jullie die onze wekelijks bericht lezen hebben ons hier op Daskal 10 ontmoet in ons gastenhuis dat we sinds 2010 in gebruik hebben.
Op maandag (morgen) vertrekt onze laatste gast, Sam van Oordt. Hij heeft het hier in Israël 5 maanden lang bijzonder naar zijn zin gehad en rolde als jongeman van 18 van het een in het ander. Vooral zijn tijd als vrijwilliger bij ADI een tehuis voor jongeren tot met volwassenen die door omstandigheden niet thuis kunnen wonen omdat ze dag en nacht verzorging nodig hebben.
Dat hij zich in
deze vijf maanden bijzonder geliefd heeft gemaakt bleek wel uit de manier
waarop hij donderdag afscheid nam. Ze hadden er zoveel werk van gemaakt.
Foto’s, briefjes en een speciale beker met opschrift.
Heel bijzonder was ook zijn tijd met een aantal Duitse jongelui die daar tijdens een diaconaal jaar werkten. Zij hadden een appartement in Beit HaKerem op loopafstand hier vandaan. Hij heeft dan ook heel veel met hen opgetrokken en allerlei leuke tripjes gemaakt in Israël.
Bijzonder was ook het bezoek van zijn moeder en zijn tweelingbroer die hier ook een week konden logeren omdat we door de oorlog annuleringen hadden. Sam is zeer sportief een echte hardloper – hij liep zelfs de halve marathon hier in Jeruzalem.
Petra kon qua leeftijd zijn oma zijn, maar mocht als pleegmoeder voor hem fungeren, en hij waardeerde dat zeer. Hij gaat nu in Nederland in September aan een studie beginnen. We zullen deze bijzondere knul gaan missen!
Onze week was betrekkelijk rustig. Behalve dat een jong poesje op het dak van het buurhuis naast ons vastzat. Het nog (steeds) in aanbouw zijnde huis had geen deuren en ramen, dus dumpte moederpoes haar jong. Die in paniek het dak oprende toen de werkers kwamen. Petra krijgt er de zenuwen van, en er zijn geen vrijwilligersorganisaties die dit soort problemen oplossen. De brandweer (die je moet betalen) zou het beestje ook niet te pakken krijgen omdat het zich ergens op dak verstopt. We slapen nu met het raam dicht en de ventilator aan…
Gelukkig hebben een paar werkers het lot van het diertje aangetrokken en zetten nu eten en drinken neer, in de hoop dat ze/hij nu het huis in komt en ze 'm buiten de deur kunnen krijgen. Is tot nu toe helaas niet gelukt!
Via Jaap Bonker hadden we ooit 100 boeken van de Arabische vertaling van "De Schuilplaats" van Corrie ten Boom laten drukken. In de gemeente hebben we nu een echtpaar dat onder Moslims werkt, en die hadden interesse om met het boekt te werken. Petra heeft nu een Messiaanse drukker gevonden die opnieuw 100 boeken voor ons gaat drukken. Hij heeft het boek ook al in het Hebreeuws en Russisch en wilde ook graag de Arabische versie voor verspreiding op hun website opnemen.
Verder had Petra met Aidan Dixon een bezoek aan de HAVA – het Jeugddorp in Jeruzalem. Al eerder schreven we over zijn irrigatie waterzakken die in Afrikaanse landen geweldig tot zegen zijn. De leiding van het Jeugddorp wil zijn project voor de jeugd gaan gebruiken. Wij kennen dit jeugddorp al jaren en Aidan was helemaal onder de indruk wat daar allemaal al sinds 1949 allemaal gebeurd is.
Verder had ik nog een gezellige morgen in het centrum van Jeruzalem omdat ik allerlei boodschappen moest doen. Het weer was heerlijk en dan is de Jaffa straat met al zijn winkeltjes en terrasjes op zijn best.
Ik kon eerder al deze week een sticker-album voor Nadia kopen en toen ik haar vanmorgen ophaalde bij Beit Chanan heb ik het haar in de auto al gegeven. Ze was er verschrikkelijk blij mee en o zo dankbaar. Ze ging het uiteraard meteen in gebruik nemen. Uiteraard wilde ze nog met Sam op de foto voordat ik haar weer terugbracht.
Over onze poezen valt weer weinig te melden. Doordat het huis naast ons nu een deur heeft, is Tiny niet meer zo geïnteresseerd om urenlang weg te blijven.
Petra is heel druk met het maken van korte video met korte Bijbelverhalen voor kinderen in Afrika en nu is er ook een open deur via onze Mexicaanse vrienden dat dit ook in het Spaans wordt gedaan. Het staat nog in de kinderschoenen omdat Petra vanaf de bodem zelf moest eigen maken maar een aantal Bijbelverhalen video's zijn inmiddels al beschikbaar. Het is erg arbeidsintensief maar geweldig fijn om te kunnen doen.
We moesten weer opnieuw even slikken toen Ton en Tineke, die eind juni voor een maand zouden komen, hun reis moesten afzeggen omdat Ton een zware griep had gekregen.
Zoals het er nu uit ziet, hebben we tijdens de zomermaanden GEEN gasten. Maar je weet het maar nooit, alhoewel de ticketprijzen bijna onbetaalbaar zijn in de zomermaanden ….
Nederland en Europa zitten nog steeds met het te warme weer opgescheept en daar bovenop begint nu ook de Oranje voetbalkoorts. We zagen heel wat grappige foto's en filmpjes voorbijkomen over die extreme hitte. Hier hadden we heerlijke temperaturen van rond de 28 graden en 's nachts koelde het lekker af.
Deze week begint het ook hier in Israël op te warmen. Wij zijn gezegend met ons koele huis, en als het nodig is, zetten we de airco aan.
Hartelijke groeten,
Wim en Petra








Comments
Post a Comment